Sporing af din bil

Hvornår skal du kontrollere sporingen?

Hvis din bil begynder at trække til venstre eller højre, når du slipper rattet, så skal du have din bil ind og få kontrolleret sporingen. Hvis dette er tilfældet skal din bil på værksted hurtigst muligt, da det kan forårsage unødig slitage på dækkene.

En god idé ville også være at undersøge sporing, når:

  • Du er kørt på noget
  • Du oplever problemer med styringen
  • Du kan se, at dækkene slides unormalt og/eller ujævnt
  • Bilen trækker enten til højre eller venstre
  • Hvis rattet ikke står lige, når du kører ligeud
  • Du køber et sæt nye dæk og vil maksimere levetiden
  • Du udskifter støddæmper eller andre styretøjsdele

 

Er sporingen vigtig?

Dette påvirker slitagen på dækkene. På de fleste køretøjer er den normale indstilling udformet, så slitagen minimeres og komforten er i top. Det giver også dækkene en længere levetid, og du får samtidig bedre køreegenskaber. Det er også med til at nedsætte brændsofforbruget.

 

Skal du spore din bil eller afbalancere dine hjul?

Der er mange, der bliver forvirret, når man taler sporing og afbalancering. Der er dog kæmpe forskel på disse 2:

  • Sporing: Her justeres hjulenes vinkler, så de står vinkelret mod underlaget og parallelt med hinanden. Skal udføres på en 4-hjuls-udmåler.
  • Afbalancering: Her balancerer man hjulene, så man undgår viberationer og rystelser ved visse hastigheder. Skal udføres på et afbalanceringsapparat.

 

Hvorfor opstår forkert sporing?

Dette sker ofte, når man kører på en høj kant, hvor hjulene støder direkte imod. Det kan også ske ved, at man kører i et større hul. Det kan også forekomme af at skifte styrtøjsdele ud med nye. Se tjekliste længere oppe. Hvis du føler din bil gør nogen af delene, så kontakt et værksted.

 

Hvor lang tid tager det, og hvordan forgår det?

De fleste sporinger kan laves på ca. 30 minutter. Brug en fagmand med udstyr til dette for at få det optimale ud af din sporing.

Det forgår sådan, at man får en 4-hjuls-udmåler på sin bil, som måler om hjulene står skævt og sørger for, at begge hjul står vandret og kører lige ud.