Affjedring

Jo bedre affjedring, desto større køreglæde

Hvorfor udskifte affjedring?

Der kan være flere årsager. Er du fx ikke er tilfreds med affjedringen i sin bil, kan du vælge en affjedring, der optimerer bilens køreegenskaber. Eller måske er den eksisterende affjedring knækket eller dæmperne kan være ”trætte”. Årsagen også være et ønske om at justere højden på din bil. Her skal du være opmærksom på, at bilen skal synes og godkendes, hvis du skifter undervogn til en anden end den originale. Du skal derfor sikre dig, at reservedelene er originale eller har en TÜV-godkendelse – ellers bliver det svært at få bilen godkendt.

Hvad er affjedringen?

Den aktive del af undervognen på bilen består af to dele: En fjeder, der reducerer ujævnheder fra vej og underlag, så du ikke bliver kastet rundt i bilen, hvis du fx kører over vejbump – og en støddæmper, der tæmmer fjedrene, så bilen ikke gynger som en fjedergyngehest på en legeplads.

Valg og indstilling af dæmperen har afgørende betydning for, hvordan din bil opfører sig på vejen.

Der findes flere forskellige slags fjedre. Den mest almindelige i moderne biler er skruefjederen – også kaldet spiralfjederen, da den ligner en spiral og ofte sidder uden på dæmperen. Det er mest normalt, at skruefjederen sidder sammen med dæmperen i ét fjederben, men på visse bilmodeller sidder de hver for sig.

På testbilen er der tale om en konventionel skruefjeder samlet med dæmperen i ét fjederben.

Sådan skifter du affjedringen? 

Hvis du udskifter dæmpere og fjedre, kan du godt samle hele fjederbenet i ro og mag derhjemme, så du ikke behøver spilde tid og penge på at ordne det på et gør-det-selv-værksted. Vær dog opmærksom på, at du ofte skal tage enkelte dele fra det gamle fjederben over i det nye, så det giver kun mening, hvis du har samtlige dele klar derhjemme.

Det kræver to specialværktøjer at få fjederbenet samlet korrekt, og det er en god ide at have dem klar, inden du sidder derhjemme med stuegulvet fyldt med reservedele:

A) En fjederklemme

B) En tændrørs-top, der passer til møtrikken på støddæmperen med et sekskantet hoved, som du kan stikke en unbrakonøgle igennem.

Hjemmearbejde

1. Kig tegningerne, der kom sammen med dæmperne, grundigt igennem.

2. Montér delene i den rigtige rækkefølge: Først plastikhalvskiven, der beskytter fjederen og dæmperen mod slid, dernæst den sorte støddæmper-manchet og til sidst den gule.

3. Sæt fjederen ned over manchetterne og drej fjederen, til den passer i plastikhalvskiven.

4. Læg fjederbenet på gulvet og montér fjederklemmerne på fjederen.

5. Spænd fjederklemmerne, indtil fjederskålen kan gå ned over gevindet på dæmperen.

OBS: Når du sætter fjederen i spænd, kan du risikere, at fjederklemmerne hopper af, og fjederen ryger af fjederbenet som et projektil og beskadiger dig selv eller dine ejendele. Så spænd altid fjederklemmerne omhyggeligt.

6. Montér dæmper konsollen og spænd møtrikken med fingrene, indtil den sidder sikkert.

7. Placér tændrørstoppen på møtrikken og før en unbrakonøgle igennem toppen og ned i det sekskantede hul på dæmperens cylinderaksel. Spænd møtrikken ved at dreje toppen med en fast- eller skiftenøgle og hold imod med unbrakonøglen, så cylinderen ikke drejer med rundt. Spænd møtrikken godt og solidt fast.

8. Afmontér fjederklemmerne.

9. Gentag proceduren med de resterende fjederben.

10. Når du er færdig, går turen til et passende værksted.

Gør-det-selv værksted

1. Det er en fordel at finde et gør-det-selv værksted og udføre arbejdet på en lift. Har du ikke adgang til en lift, kan det udføres med donkraft og en eller flere bukke. Sidstnævnte bruges som sikkerhed for at bilen ikke falder ned på jorden, hvis donkraften enten giver efter, eller nogen ved et uheld kommer til at sænke donkraften. Klods bilen sikkert op på en plan overflade, så du ikke får bilen ned over dig.

2. Sæt bilen i frigear, før du hæver den. Så undgår du at beskadige gearkassen, når du løsner hjulboltene.

3. Løsn hjulboltene på forhjulene, mens bilen står på jorden.

4. Hæv bilen og afmontér hjulet i det hjørne, du vil arbejde på.

5. Notér hvilket fjederben, der hører til hvor. Højre, venstre, for og bag.

6. Sørg for, at alle fjederben er, som de skal være og passer i det hjørne, de skal monteres i. Herefter afmonterer du de eksisterende fjederben.

7. Åbn motorhjelmen og løsn de tre møtrikker, der holder dæmperkonsollen fast.

8. Træk bremseslangen og diverse kabler forsigtig af det eksisterende fjederben.

9. Løsn og afmontér møtrikken til stabilisator-bolten – også kendt som “kødbenet” pga. ligheden.

10. Løsn bolten og møtrikken, der klemmer om den nederste del af fjederbenet, og træk bolten helt ud.

11. Tag fat i den nederste del af fjederbenet med den ene hånd, og skub ned på bremseskiven med den anden. Vrik lidt frem og tilbage, indtil det hele løsner sig, og du kan trække fjederbenet af bærearmen og helt ud.

12. Montér nu det nye fjederben i omvendt rækkefølge, som du skilte den gamle ad. Stram alle møtrikker til det moment, der er angivet til bilen, og husk at genmontere kabler og bremseslanger i de små holdere, der er lavet til formålet.

13. Gentag hele proceduren ved de resterende hjul.

Hold øje med bilens støddæmpere

Når din bil er til service på et værksted, bliver støddæmperne normalt også tjekket. Det samme gør sig gældende, når den skal til syn, og affjedringssystemet i den forbindelse får et tjek. Derudover er det formentligt sjældent, at du selv holder øje med støddæmperne. Men det er faktisk en god idé at være lidt opmærksom på dem.

Som tommelfingerregel kan du gå ud fra, at de skal skiftes, når du har kørt ca. 80.000 km. Det afhænger bl.a. af den type underlag, du oftest kører på. Det er klart, at du belaster støddæmperne mere, hvis du mest kører på veje med massevis af huller og bump, end hvis du kører på en motorvej. Ligesom det også går ud over støddæmperne, hvis du laver masser af kraftige opbremsninger.

Så det er svært at sige præcis, hvornår de skal skiftes, og derfor er det vigtigt, at du selv holder lidt øje. Og begynder den f.eks. at tabe olie, er du nødt til at skifte den med det samme.

3 tegn på nedslidte støddæmpere

1. Det virker som om, der er ratslør, når du tager fat i rattet.

2. Det tager pludselig længere tid at bremse.

3. Der lyder et underligt ”DUNK”, når du kører over et bump.

God arbejdslyst! 

 

Bemærk: Brugen af anvisningerne sker på eget ansvar. Vi er ikke ansvarlig for fejl, tab eller anden skade – direkte eller indirekte – ved at følge anvisningerne.

Hent guiden her