Støddæmper



Forreste støddæmpere:

  1. Afmontér hjulet.
  2. Afmontér hjulnavet fra den nederste del af støddæmperhuset (det kan nogle gange være nødvendigt først at afmontere bærearmen, for at hjulnavet kan komme ud af støddæmperhuset).
  3. Løsn boltene oppe i tårnet i motorrummet samtidig med at du holder fast på fjederbenet. Når boltene er fjernet, kan fjederbenet tages ud af hjulkassen.



VIGTIGT: Følgende skal udføres varsomt: Fjederen spændes op med et sæt fjederklemmer så fjederen løsnes fra fjederskålen. 

VIGTIGT: Brug aldrig papegøjetang, rørtang eller lignende på selve stempelstangen, da disse ødelægger denne. 

4. Når den har sluppet fjederskålen, kan topmøtrikken løsnes, og den øverste støddæmperkonsol med tårnlejet fjernes. 

5. Fjern forsigtigt fjederen. 

6. Nu monteres den nye støddæmper, fjederen monteres forsigtigt igen, og støddæmperkonsollen kan monteres ned over fjederen. 

7. Møtrikken monteres igen. Det kan godt være, at støddæmperen har trukket sig lidt samme, men den trækkes ud igen, umiddelbart før du skal have møtrikken på. Spænd møtrikken. 

8. Løsn fjederklemmen og sørg for at fjederen kommer til at ligge rigtigt i fjederskålene. 

9. Fjederbenet monteres igen i hjulkassen, og hjulnavet monteres igen. 

10. Efter endt reparation bør bilen spores, hvis camber eller caster er justerbar. 

Bagerste støddæmpere:

  1. Sidder støddæmperen løst, afmonteres denne umiddelbart ved at løsne boltene, der holder den.
  2. Montér den nye støddæmper.
  3. Sidder støddæmperen i et fjederben, benyttes samme fremgangsmåde som beskrevet ved "forreste støddæmpere".
  4. Er du på nogen måde i tvivl, så spørg i forretningen eller ring til vores Servicecenter.

Bemærk: Brugen af anvisningerne sker på eget ansvar. Vi er ikke ansvarlig for fejl, tab eller anden skade - direkte eller indirekte - ved at følge anvisningerne.

Find alt til støddæmpere og fjedre her
Sammenlign