Pærer

Er dine forlygter gode nok?

Halogen, Xenon, LED?

Langt de fleste biler kører i dag med halogenpærer i en standard lygteparabol med et slebet stykke glas foran. Dette har de sidste 50 år været normen. Heldigvis har den teknologiske udvikling forbedret halogenpæren, siden dengang, man knap kunne se 40 meter frem, når solen gik ned. Og pæreproducenterne tilbyder i dag topmoderne halogenpærer med fremragende egenskaber. 

De sidste 15-20 år er xenonpærer også begyndt at vinde indpas, og har flere fordele frem for halogenpærer. De lyser ganske enkelt bedre, levetiden er markant større, og lyset er klart og hvidt, ligesom denne pæretype bruger mindre energi og er med til at spare på brændstoffet. 

Men den helt store sejrherre på lyskildefronten er ikke overraskende LED-pærer. De har den fordel, at de lyser helt hvidt – som dagslys. De skærer ikke modkørende i øjnene i samme grad som halogen- og xenonpærer og bruger kun halvt så meget strøm som en halogenpære. Teknologien er bæredygtig, og så er levetiden noget længere end de to andre pæretyper. 

Sådan vælger du den rigtige halogenpære! 

Man har grundlæggende tre valg, når man skal vælge forlygtepære af halogentypen. 

> Alm. standardpære 

> Længere levetid med en Ultra Life/Long Life pære 

> Bedre og kraftigere lys med hvidt/blåt skær eks. Cool Blue

Standardpære 

Denne pære er normalt fabriksmonteret fra bilproducenterne. Standardlevetid: (eks. 330 timer for H7). 
Standard lysstyrke: Hvidt gulligt skær. 

Ultra Life / Long Life pære 

Lysstyrke som en standardpære, men med op til 3-4 gange længere levetid (eks. 1000 timer for H7). Pæren er dyrere end en standardpære, men i det lange løb sparer man både penge og tid på besværlige pæreskift. 

Cool Blue / Nightbreaker / Super Vision pære 

Pærer med bedre og kraftigere lys kommer i mange navne og afskygninger afhængig af producent. Den vigtigste feature ved disse pærer er et langt kraftigere lys, der giver et meget bedre syn ved aften- og nattekørsel. Typisk har disse pærer 50-200% bedre lys i forhold til en standardpære. En anden elsket feature ved disse pærer er det visuelle. De har en anden farvetemperatur – et højere kelvintal. Disse pærer har et meget hvidt/blåligt skær, hvilket giver et flot look på bilen. Er alt så godt? Nej, disse pærer koster 2-5 gange mere end en standardpære. Samtidigt slider det kraftigere lys hårdt på pæren, hvorfor levetiden kan være halveret. Mange betaler dog gerne ekstra for den øgede trafiksikkerhed ved disse pærer.

Værd at vide!

Inden du går i gang, kan det være en god ide, at afmontere minuspolen på batteriet, så du undgår fejlstrøm eller at få stød.

Rør ikke ved pæren! 

Vær opmærksom på ikke at røre ved selve pæren med fingrene, da det kan gå ud over levetiden på pæren, hvis der kommer fedtede fingre på pæreglasset. Fedtet fra fingrene gør nemlig pæreglasset varmere, end hvis det er helt rent, hvilket er nok til at reducere pærens levetid. 

Sådan skifter du pærer i en forlygte

Der findes et hav af forskellige forlygte-typer, og måden, man kommer ind til pærerne, varierer. Her er det beskrevet, hvordan man skifter pærer på vores testbil. Men princippet er stort set det samme på andre biler. 

1. I motorrummet på moderne biler mødes man ofte af en masse dækplader i plastik, som det i visse tilfælde kan være nødvendigt at afmontere for at komme ind til forlygtehuset.
På testbilen kan man umiddelbart komme ind til selve forlyspæren ved blot at åbne motorhjelmen og åbne en lille plastikluge, som sidder øverst på bagsiden af lygtehuset. 

2.
Xenonpærer 
Åbn plastiklugen bagpå lygtehuset. Testbilen er udstyret med xenonpærer, og de ser lidt anderledes ud end almindelige halogenpærer. Selve xenonpæren er formet som en aflang cylinder, som er fastmonteret på et lille firkantet kølehus. Tryk bøjlerne, der holder pæren fast, ind imod lygtehuset og til siden. Under xenonpærens kølehus sidder der et lille multistik, som skal vrikkes forsigtigt af med en skruetrækker med lige kærv. 

Når stikket er trukket helt af, kan du tage fat om kølehuset og forsigtigt trække xenonpæren ud af sin fatning. 

Isæt den nye pære, genmontér strømstikket og klem bøjlerne på plads. Herefter kan du genmontere minuspolen til batteriet, sætte tænding på bilen og se, om pæren lyser, og projektet dermed er lykkedes.

Halogenpærer 
For halogenpærer er det stort set samme fremgangsmåde, som for xenon-pærer. Åbn plastiklugen bag på lygtehuset. Afmonter stikket, som sidder på bagsiden af pæren. Alt efter hvilken pæretype, der sidder på bilen, skal stikket afmonteres forskelligt. Oftest trækkes stikket direkte af pæren. Andre skal drejes ud. Åbn derefter metalklipsen, som holder pæren på plads, og pæren kan nu tages ud. Nogle gange skal pæren drejes ud, og andre gange kan den trækkes ”lige” bagud. Udskift pæren, påmonter klipsen korrekt og påsæt derefter stikket igen. Tjek at der er lys i lygten, og påmonter plastiklugen igen. 

Sådan skifter du blinklyspære 

1. Skal man skifte blinklyspæren, som på testbilen er integreret i forlygtehuset, skal man ind gennem en lille serviceluge fra de forreste hjulkasser. Den hurtige måde er at dreje forhjulet så meget som muligt til siden, så du kan få fat i dækpladen, som skal trykkes ind imod lygten og derefter drejes en smule mod uret.

Når du kan mærke, at dækpladen bliver løs, kan du trække den af og komme ind til endnu en dækplade i selve forlygtehuset. Drej den mod uret og træk den af. Du kan nu række ind efter fatningen til blinklyspæren, dreje fatningen mod uret og trække fatning og pære ud af lygtehuset. 

2. Tryk pæren let ned mod fatningen, drej den mod uret og løft pæren ud af fatningen. Tag den nye blinklyspære og sørg for at sætte den i fatningen, så de to føreskinner rammer ned i slidserne på fatningen.

Tryk pæren ind imod fatningen og drej den med uret. Du kan nu genmontere fatningen, dækpladen til lygtehuset og til sidst dækpladen til servicelugen. Når du er færdig, kan du sætte tænding på bilen og teste, om blinklyset virker, som det skal. 

OBS: Hvis det er for besværligt at komme ind til servicelugen i hjulkassen, skal man hæve bilen med en donkraft, stille en buk under bilen som sikkerhed og afmontere forhjulet. Alternativt kan man løsne hele forlygtehuset, afmontere sprinklervæskepumpen og skifte pærerne i lygtehuset ud på en arbejdsbænk. Det er dog lettest og hurtigst, hvis man kan undgå at afmontere for mange stumper. 

God arbejdslyst!

 

Bemærk: Brugen af anvisningerne sker på eget ansvar. Vi er ikke ansvarlig for fejl, tab eller anden skade – direkte eller indirekte – ved at følge anvisningerne.

Hent guiden her