Bremser

Speederens knap så sexede, men mindst lige så betydningsfulde fætter!

Lige så vigtigt det er, at din bil kan køre, lige så vigtigt er det, at den kan bremse. Derfor vil vi gerne kaste lidt lys på bremseren.

Bremseskiver 

Der findes forskellige udformninger og konstruktioner af bremseskiver. Hvilken der anvendes afhænger af biltypen.

Massive bremseskiver

1-lags bremseskive, der typisk bruges som bagbremse på mindre lette biler. Disse skiver fås også med perforeringer – oftest beregnet som bagbremser til mindre sportsvogne.

Ventilerede bremseskiver

Dobbeltlags bremser, der er lagdelte, adskilt af lameller for at køle skiven mere effektivt. De bruges typisk for forbremser på almindelige biler.

Ventilerede bremseskiver med perforering og evt. slidser

De er kendetegnet ved huller eller fordybninger på bremsefladen, der afleder gasser fra bremseklodserne, så de griber og bremser bedst muligt. Disse benyttes på sportsvogne og biler med mange hestekræfter.

Værd at vide!

1. Før du hæver bilen, skal du sørge for, at håndbremsen IKKE er trukket, og bilen står i frigear. Er håndbremsen trukket, er det umuligt at skifte bremseklodser bagi. Frigearet gør, at gearkassen ikke beskadiges, når du løsner hjulbolte, og at du frit kan dreje bremseskiven rundt på de trækkende hjul, hvis det skulle være nødvendigt.

2. Løsn hjulboltene på de hjul, hvor bremserne skal skiftes, men afmontér kun det hjul, du skal arbejde på. Efterfølgende genmonteres hjulet, før du går videre til næste hjul. Dette er en sikkerhedsforanstaltning, så bilen står så sikkert som muligt.

Kaliberen

Inden du går igang med at afmontere bremsen, skal du lokalisere slid-indikatoren og trække den ud med en spidstang. Typisk udskiftes denne del samtidig med bremseklodserne.

3. Lokaliser boltene til bremsekaliberen. Brug en polygribtang eller en smal fastnøgle til at fastholde den indvendige møtrik, mens du løsner den udvendige bolt med en top, der passer (typisk en 13’er) og en skraldenøgle. Løsn begge bolte, og tag dem ud. Læg dem evt. i en lille bakke, så du har styr på, hvor de er.

4. Hav en krog (evt. med en elastik) klar, som du kan hænge kaliberen op på, når den er afmonteret. Før en fladkærvet skruetrækker ind bag den yderste bremseklods, og vrik klodsen lidt ind mod bremseskiven, så du presser stemplet i kaliberen i modsatte side tilbage, indtil bremseklodserne slipper grebet på skiven. Vrik kaliberen af, og hæng den op i støddæmperens fjeder på krogen, du har gjort klar. Pas på, du ikke beskadiger bremseslangen.

OBS: Vær meget forsigtig med ikke at perforere gummipakningen på bremsekaliberen, da det kan medføre, at stemplet i kaliberen ruster fast.

Bremseklodser

5. Vrik bremseklodserne af med en fladkærvet skruetrækker.

Bremsekaliberbøjlen

6. Bøjlen til bremsekaliberen afmonteres nu ved at løsne to bolte. Disse bolte kan sidde godt fast, og det er en god ide at benytte et langt ledhåndtag og en top, der passer, så boltene er lettere at løsne. Når de er løsnet, kan du afmontere boltene og bøjlen med en skraldenøgle.

Skivebremsen

7. Løsn og afmonter bolten, der holder skiven på plads.



8. Rengør hjulnavet med en stålbørste.

Kaliberbøjle

9. Udtag boltene, og rengør dem med bremserens. Rengør ligeledes bolthullet med bremserens. Tør begge dele af med en ren og tør klud. Put derefter kaliberfedt på bolten. Fordel det jævnt, og skub bolten på plads. Undgå at beskadige gummimembranen.

10. Aftag dernæst bremseklods-klipsene med en fladkærvet skruetrækker, og rengør bøjlen med en fin stålbørste. Montér derefter de nye clips, der fulgte med dine nye bremseklodser.

Skivebremsen

11. Nye bremseskiver er smurt ind i et fint fedtlag for at undgå korrosion. De skal derfor rengøres grundigt med bremserens og en ren klud, før de monteres. Hvis lamellerne i midten af skiven er kurvede, skal du sørge for, at rotationsretningen er korrekt, inden du monterer skiverne.

12. Sæt skiven på navet, og fastgør skiven med den undersænkede bolt. Overspænd ikke denne bolt, den skal blot holde på skiven, så denne ikke drejer rundt, når man skifter hjul. Det er hjulboltene og fælgen, der holder bremseskiven fast.

13. Montér bremsekaliberbøjlen, og benyt en momentnøgle til at spænde de to bolte til 110 NM.

Bremseklodser

14. Vær opmærksom på, hvilken bremseklods der skal yderst, og hvilken der skal inderst. Smør et fint lag bremsekaliberfedt på ørerne, som skal glide frem og tilbage i de clips, du har monteret på bremsekaliberbøjlen.

15. Før bremseklodserne på plads i clipsene, og tryk dem mod bremseskiven. Undgå fedt på bremseskiven og overfladen på klodserne.

Bremsekaliber

Giv boltene lidt loctite, inden du genmonterer bremsekaliberen.

16. Løft bremsekaliberen af krogen. Undgå at sno bremseslangen. Tag en af de gamle bremseklodser, og hold den mod stemplet på bremsekaliberen. Hvis du har meget stærke fingre, kan du presse stemplet i bund med hænderne.

Alternativt kan du benytte et dedikeret værktøj til formålet – fx en polygribtang. Du skal være MEGET FORSIGTIG med ikke at perforere gummimembranen, når du presser stemplet i bund med sidstnævnte. Husk, at det er på eget ansvar, og en perforering kan føre til at dine bremser sætter sig fast.

OBS: Visse bilmodeller benytter flere stempler, men proceduren er den samme.

17. Vær dog opmærksom på, at en del kalibre kræver specielt værktøj for at kunne køres tilbage. Alle bagbremser på VAG biler kræver et specielt værktøj, fordi stemplet skal drejes tilbage og ikke kan presses tilbage. På mange nyere biler, skal man have en tester på, for at kunne køre kalibrene tilbage.

18. Hvis den eksisterende slid-indikator er i god stand, kan den genbruges. Men det er en god ide at skifte den ud.

19. Genmontér hjulet, og spænd hjulbolene med en momentnøgle til 120 NM. Gentag proceduren for hvert hjul. Husk altid at skifte bremser i par, så de to sider bremser ens. De forreste bremser er dem, der belastes mest og skal skiftes oftere end bagbremserne.

20. Til sidst sætter du dig ind bag rattet og trykker gentagende gange bremsepedalen i bund, indtil pedalen føles fast. Denne procedure presser de nye bremseklodser på plads, så du kan bremse, når du kører ud fra værkstedet.

21. Til allersidst er det en god ide at tjekke bremsevæskestanden. Kig efter stregen, og påfyld bremsevæske til niveauet passer med indikatoren på bremsevæskebeholderen.

God arbejdslyst! 

 

Bemærk: Brugen af anvisningerne sker på eget ansvar. Vi er ikke ansvarlig for fejl, tab eller anden skade – direkte eller indirekte – ved at følge anvisningerne.

 

Hent guiden her