Hvornår skal jeg skifte dæk?
Der er flere gode grunde til at være opmærksom på bilens dæk.

Den vigtigste er naturligvis, som i alle andre tilfælde, at tingene skal passe sammen.

Derfor er det for dækkenes vedkommende temperaturen,
vejret i almindelighed, kørselbehovet og ikke mindst måden
man kører på, der bestemmer, hvilke dæk, man bør vælge.

Skift derfor altid til dæk, der passer til din bil, dit
kørselsbehov og din køremåde. Samtidig skal dækket passe til og være velegnet til den årstid, hvor kalenderen bestemmer vind, nedbørsmængder med vand på vejbanerne samt en brændende varm sommerdags solskin.

Skift altid dæk, hvis dækkenes alder taler for et skift. Blandt tegnene herpå, kan være at gummiet på dækkenes sider
begynder at danne små revner (kærer).

Vi anbefaler at sommerdæk skiftes, når mønsterdybden er min. 3mm.
Det er en kendt sag, at et dæks egenskaber falder i takt
med at det slides. F.eks har et dæk, der er slidt ned til 4 mm mønsterdybde, kun 11 pct. kontakt med en våd vejbane ved 125 km/t.
Se under det næste afsnit "Profildybden er vigtig", der i skemaform viser, hvor hurtigt dækket mister kontakten med vejbanen, når mønsterdybden mindskes og vandmængden på vejen øges. Derfor anbefaler vi, at sommerdæk skiftes, når mønsterdybden nærmer sig 3 mm.

Vejkontakt ved 3 mm vand
Ved nærmere studie af dette skema får man en klar fornemmelse af, hvorfor det er vigtigt at man altid har gode og funktionsdygtige dæk på sin bil.

Brug lidt tid på at kigge på skemaet og få en fornemmelse af, hvor hurtigt man som bilist kan miste "grebet" og melde sig til aquaplaning.

Det er meget tankevækkende og illustrativt, især ved motorvejshastighed.