Hvorfor vinterdæk?
Når vinteren nærmer sig, bør man som bilist begynde at forberede sig på vejrskifte. Kører man på sommerdæk, kan selv ikke et moderne ESC system sikre optimale køreegenskaber på is- og snebelagte veje. Ikke blot når vejene er dækket af sne, men i hele den kolde sæson er risikoen for en ulykke højere end om sommeren. Når temperaturen kommer under 7° C.
Der er 3 faktorer, der er afgørende for et perfekt fungerende vinterdæk:
1) Gummiblanding
Sommerdækkenes gummiblanding begynder at blive hård og miste vejgreb ved temperaturer under 7° C. Det høje indhold af naturgummi i vinterdæk, yder fleksibilitet og vejgreb ved lave temperaturer.
2) Slidbanemønster
Slidbanemønstret på vinterdæk er særdeles effektivt på sne og i slud. Sneen presses ind i de brede riller, og giver derved en ekstra trækkraft ("sne-sne" effekt).
3) Sipes/labeller
Når du starter kørslen, og dækkene begynder at rulle, giver de fine, tynde lameller en fleksibilitet til blokkene, så de kan skære sig dybere ned i sne og is.
Vinterdæk kontra sommerdæk?
Vinterdæk kontra sommerdæk Ca. 40% kortere bremselængde på is. Ved 50 km/t bliver bremselængden typisk 40 meter kortere.

Ca. 25% kortere bremselængde på sne. Ved 50 km/t bliver bremselængden 8-15 meter kortere.

Vinterdæk har væsentlige fordele på sne og isglatte veje - men husk at sætte hastigheden lidt ned på tør og våd vej!
HUSK gode vinterdæk!
Som bilejer har man stor tillid til dækkene på bilen, men de færreste tænker på, at man overlader sin skæbne til fire små kontaktflader på størrelse med fire håndflader mellem dæk og vejbane. Her skal der overføres bremsekræfter, styrekræfter, accelerationskræfter og drænes mængder af vand. Fra en bil, der måske vejer omkring et tons og indeholder en familie - dem du holder af. Et dæks egenskaber falder i takt med at det slides. Skemaet viser vejkontakten for sommerdæk. Så kan man vel godt forestille sig vigtigheden af gode vinterdæk på en vej med sne/is?