Tandrem

  1. Start med at tage minuspolen af batteriet.
  2. Herefter afmonteres diverse skjolde, som sidder og beskytter tandremmen.
  3. Det kan være nødvendigt at afmontere generatorremmen først.


VIGTIGT: Motoren skal nu taktes. Den præcise
metode kan ikke beskrives, for der er flere måder at gøre det på, alt efter, hvordan bilfabrikanten har konstrueret motoren.

3. Som oftest er det lettest at starte med at sætte knastakslen på mærket.

A Der vil være en opmærkning på knastakselhjulet, der matcher en opmærkning på topstykket. Disse to afmærkninger skal passe sammen.

B Det kan i stedet være, at der er et hul i knastaksel-hjulet, hvor du skal komme en bolt ind. I topstykket er der så et hul, der er af samme størrelse. Du drejer nu med motoren, indtil bolten, der sidder i hullet i knastakselhjulet, er ud for hullet i topstykket, så bolten kan skubbes helt ind. Nu står knastakslen, som den skal.

4. Krumtappen vil nu være meget tæt på at stå på sit mærke. Igen kan det ikke siges præcist, hvor mærket er.

A Enten er det nede på remhjulet eller på takthjulet. Et tilsvarende mærke sidder på blokken eller på et af dækslerne, der måske stadig sidder på motoren.

B Det kan også være, at du skal ind og fange et hul i svinghjulet. Så er der et hul i blokken, hvor du kan stikke en låsedorn ind, og når du holder denne dorn an mod svinghjulet og drejer lidt med krumtappen, falder dornen pludselig i hak, og så er svinghjulet, og dermed krumtappen, også låst.

5. Nu kan du løsne remstrammerhjulet, så tandremmen kan afmonteres. Når remmen er afmonteret, bør remstrammerhjulet også udskiftes.

6. Hvis vandpumpen er trukket af tandremmen, kontrolleres denne ligeledes for mislyde og slør. Er der nogle defekter, bør den også udskiftes.

7. Montér den nye tandrem.

8. Start med at sætte den rundt om krumtappen. Herefter trækkes den det lange stykke op til knastakslen. På dette stykke skal remmen være rimelig stram. Herefter lægges remmen rundt omkring knasthjulet, og til sidst lægges remmen rundt om remstrammerhjulet og vandpumpen, hvis denne sidder herinde. Herefter strammer du remmen op på remstrammerhjulet.

9. Der findes forskellige metoder til at få den rigtige remspænding. Nogle remstrammere er fjederpåvirkede, så de bare skal løsnes efter at du har skubbet dem tilbage, da du afmonterede remmen. Når de så springer frem igen, er remmen strammet op. Spænd remstrammerhjulet. Er remstrammerhjulet ikke fjederpåvirket, skal du stramme det op. Benyt passende værktøj til at stramme hjulet op med. Spænd remstrammerhjulet.

TIP: Remmen skal strammes så meget op, at du
kan vride remmen ca. en 1/4 omgang på det lange stykke.

10. Nu skal du kontrollere, om motoren er taktet rigtigt. Afmontér diverse låse, der er sat i knastaksel og krumtapaksel.

11: Drej nu krumtappen to omgange, hvilket resulterer i, at knastakslen kun roterer én omgang. Du har ved dette sikret dig, at motoren kan dreje rundt, uden at ventilerne støder på.