Gearkasse

  1. Start med at afmontere stelpolen på batteriet.
  2. Afmonter hjulene og derefter bærekugle fra bærearm.
  3. Løsn bolten, der holder det yderste drivled på trækakslen, samt boltene der holder trækakslen inde på gearkassen. På nogle biler er trækakslerne ikke spændt fast på gearkassen, men derimod ”bare” skubbet ind i strålerne på gearkassen. Afmonter derefter trækakslerne i begge sider. Vær dog opmærksom på, at ved nogle biler løber gearolien ud af gearkassen, når trækakslerne afmonteres.
  4. Afmonter koblingskabel/slavecylinderen (slavecylinder bruges i stedet for koblingskabel på hydrauliske koblingssystemer) og derefter alle gearforbindelser/gearkabler.
  5. Løsn og afmonter de to plusledninger på starteren. Starteren er nu klar til at blive afmonteret.
  6. Afmonter stik på baklyskontakten, samt stik/kabel til speedometerdrevet i gearkassen.
  7. Kontrollér, at der ikke mangler at blive afmonteret stik på nogen følere på gearkassen. Det kan variere mellem de forskellige bilmærker og udstyrsniveau, hvor mange følere og stik, der skal afmonteres på gearkassen. Det er derfor vigtigt at dobbelttjekke at stik, kabler osv. er afmonteret inden gearkassen afmonteres.
    Tip: Det er en god idé at bruge en donkraft eller gearkasseløfter til at støtte gearkassen, når den afmonteres, eller som minimum et par ekstra hænder, da en gearkasse kan være tung.
  8. Gearkassens ophæng er nu klar til at blive afmonteret og derefter de bolte, der holder gearkassen. Det plejer typisk at være 6-12 bolte. På nogle biler skal der også afmonteres en jernplade, der sidder på lige ved svinghjulet på undersiden af gearkassen.
  9. Gearkassen er nu helt klar til at blive afmonteret. Dette gøres ved at trække gearkassen tilbage/væk fra motoren.
  10. Når gearkassen skal monteres, er det samme fremgangsmåde. Bare i modsat rækkefølge. Vær dog opmærksom på, at når gearkassen skal løftes på, skal højgearakselens stråler ramme ind i strålerne på koblingspladen, som sidder på svinghjulhjulet sammen med resten af koblingen. Højgearakslen er den aksel, som udrykkerlejet kører på inde i gearkassen.

Bemærk: Brugen af anvisningerne sker på eget ansvar. Vi er ikke ansvarlig for fejl, tab eller anden skade - direkte eller indirekte - ved at følge anvisningerne.