Hvad er TPMS?

Derfor skal du køre med
sommerdæk

TPMS står for Tyre Pressure Monitering Systems. TPMS-systemet overvåger dæktryk. Er der monteret en TPMS-ventil overvåger TPMS-systemet også temperaturen i dækket.

Der findes to forskellige systemer: 

Indirekte TPMS: Her måler TPMS-systemet ved hjælp af bilens ESP/ABS-system. Sensoren måler omdrejningerne på bilens ABS-ring og giver ud fra de informationer besked, hvis der er for lidt luft i dækket. (Dæktrykket kan ikke vises). 

Direkte TPMS: Her måler TPMS-systemet dæktrykket ved hjælp af en sensor i fælgen.
Sensoren er en del af ventilen og skal kodes til bilens computer. Kodningen kan være forskelligt fra bil til bil. Ved nogle biler sker opdateringen automatisk, mens det kan være nødvendigt med et OBD-stik ved andre biler.
Ved ”Direkte TPMS” kan der forekomme ekstra omkostninger. Ekstra omkostninger kan være, at du skal tilkøbe TPMS-ventiler til både sommerhjul og vinterhjul, eller ved udskiftning af en defekt sensor.

Fælles: I begge tilfælde kan man via bilens display holde øje med om et dæk taber luft eller om der er en defekt TPMS-sensor. Der gives besked i displayet, når der er en afvigelse på mere end 20 pct. end hvad ventilen/sensoren er kodet til, eller hvis dæktrykket kommer under 1,5 bar.

Funktioner:

  • Øget sikkerhed
  • Nedsætte brændstofforbrug på grund af korrekt dæktryk
  • Forhindrer forkert dækslid på grund af for lavt dæktryk

 

Sammenlign