Motorolie

Motorolie smører motorens bevægelige dele, så motoren yder maksimalt og mindsker modstanden mellem motordelene og dermed forhindrer unødig slid. Den fjerner også støv og snavs i motoren, så motoren forbliver ren. Hvis bilen ikke har den nødvendige mængde olie, kan motordelene danne friktion og varme, som kan have alvorlige konsekvenser for din bil og din pengepung. Hvis motoren løber tør for olie, skal du straks påføre olie, da det kan give dyre skader.

Hvilken motorolie skal du vælge?
Der findes i dag mange forskellige olier. Vi anbefaler, at du kigger i instruktionsbogen til din bil for at se, hvilken motorolie og viskositet, bilfabrikanten anbefaler til netop din bil. Du kan søge motorolien til din bil via vores nummerpladesøgning.

Bemærk
Tallene på olien, f.eks. 10W/40 (viskositeten) fortæller intet om oliens kvalitet, men derimod om, hvordan olien opfører sig under forskellige temperaturforhold.

Find smørelsen til din bil

Mangler du olie til din bil? Du kan nemt finde den motorolie, der passer til netop din bil via vores nummerplade- og mærkesøgning. Vi har mærker som Castrol og Optimize. 

Motortyper
Der findes i dag mange forskellige olier alt efter viskositet og motortype.

API-klassificering
Har din bil en dieselmotor? Så skal du ifølge API bruge en motorolie med bogstavet ”C”. Hvis din bil derimod kører på benzin, så skal du bruge en motorolie med ”S”. Du kan også vælge en motorolie med ”SC”. Denne type kan anvendes i både benzin- og dieselbiler.

C: dieselmotorer
S: benzinmotorer
SC: både benzin- og dieselmotorer

ACEA-klassificering
Ifølge ACEA kan motorolier også inddeles efter A, B og E. Hvis bilen kører på benzin, skal du gå efter mærket ”A”. Hvis du derimod har en almindelig dieselmotor, skal motorolien have et ”B”. Olier mærket med ”E” er beregnet til tunge lastbiler og specielle dieselmotorer.

A: benzinmotorer
B: almindelige/lette dieselmotorer (både personbiler og varevogne)
E: tunge dieselmotorer (f.eks. lastbiler og busser)

Hvad er viskositet?
Tallene på motorolien, f.eks. 10W-40 (viskositeten), beskriver oliens tykkelse, og hvordan olien opfører sig (dens evne til at smøre motoren) under forskellige temperaturforhold. Det vil sige, at den intet fortæller om oliens kvalitet.

Der findes 3 forskellige motorolier baseret på viskositet:

- Vinterolie: Hvis motorolien er markeret med et ”W” (winter), f.eks. 5W, betyder det, at olien er velegnet til vinter. Hvis olien er tynd, smører den hurtigt ved koldstart (jo lavere tal foran ”W”, des bedre flydeevne i kulde), hvorimod en tyk olie beskytter motoren bedre i de varme sommermåneder.

- Sommerolie: Tallet efter ”W”, f.eks. 40, beskriver motoroliens evne til at flyde ved 100° Det betyder, at jo højere tallet er, des bedre flyder det i varme måneder.

- Helårsolie: Der findes også olier med en multifunktion som eksempelvis 10W/40. De er velegnede hele året, da de både giver en god beskyttelse ved koldstart og om sommeren. Det vil sige, olien beholder viskositeten ved -25°C og samtidig forbliver tyktflydende, når den opvarmes.

Syntetisk motorolie
Hvis du vil beskytte din motor lidt ekstra, er en syntetisk olie ideel, da den flyder både lettere og hurtigere end konventionelle olier. Det betyder også, at olien er billigere i længden, da motoren hurtigere kan yde sit maksimale og dermed bruger mindre brændstof. Den er udviklet specielt til biler med moderne motorer.

Hvor ofte skal du tjekke olien?
Du bør altid kontrollere oliestanden i bilens motor. Hvor ofte skal du tjekke olien? Det fremgår af bilens instruktionsbog, hvor ofte du skal kontrollere den, men som tommelfingerregel er det ca. for hver 1.000 km. Når du skal skifte olien, anbefaler vi, at du ikke blander forskellige motorolier, men at du bruger den motorolie, som bilfabrikanten anbefaler.

Hvordan skifter du olie?
Det er en nem opgave at skifte olie og oliefilter på din bil. Oftest kan det klares ved hjælp af en fastnøgle, oliefiltertang og en opsamlingsbakke.

- Kør en tur, så motorolien bliver varm.

- Løsn bundproppen og tap olien. Tag evt. påfyldningsdækslet af, så olien løber lettere ud.

- Skru bundproppen i igen, når al olien er løbet ud. Husk også at skifte pakningen på bundskruen.

- Afmontér det gamle oliefilter ved hjælp af en oliefiltertang. Montér det nye filter og spænd det fast med håndkraft (brug ikke værktøj!).

- Tør udstødningen og andre dele af for evt. spildt olie, og fyld den nye olie på. Husk at tjekke oliestanden, inden du kører.